اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  رسانه

معاون خبر خبرگزاری مهر: بستن دامنه فارس نشان دهنده ضعف و استیصال آمریکایی‌هاست

معاون خبر خبرگزاری مهر، گفت: بستن دامنه خبرگزاری فارس از سوی آمریکایی‌ها بدون تردید نشان دهنده ضعف و استیصال است. آنها در حوزه‌های مختلف یکسری اقداماتی انجام می‌دهند که قبلا حداقل ظاهر را حفظ می‌کردند.

معاون خبر خبرگزاری مهر: بستن دامنه فارس نشان دهنده ضعف و استیصال آمریکایی‌هاست

«محمد مهدی رحیمی» معاون خبر خبرگزاری مهر در گفت‌وگو با خبرنگار رسانه خبرگزاری فارس، درباره مسدود کردن دامنه خبرگزاری فارس، گفت: اول باید به دوستان فارس تبریک و تسلیت گفت. شما به نحوی شهید شدید و این شهادت عرض تسلیت دارد.

وی ادامه داد: به نظرم این اقدام آمریکایی‌ها دو نکته دارد و از دو وجه می‌توان به آن پرداخت. بدون تردید نشان دهنده ضعف و استیصال است یعنی اینکه الان آنها در حوزه‌های مختلف دارند یکسری اقداماتی انجام می‌دهند که قبلا حداقل ظاهر را حفظ می‌کردند و سعی می‌کردند که خودشان را پای بند به برخی شعارها و مبانی ادعایی‌شان نشان دهند اما الان از یک طرف می‌آیند و مقام‌های اصلی کشورمان را ترور می‌کنند و بعد هم می‌گویند که ما ترور کردیم!

رحیمی ادامه داد: از این کارها گرفته تا اینکه آمدند و دامنه یک سایت را از دسترس خارج کردند و این اقدام‌ها همگی از موضع ضعف است و اگر آنها در موضع اقتدار بودند راه های آبرومندانه‌تری را برای تحقق اهدافشان دنبال می‌کردند.

وی با بیان اینکه آمریکایی‌ها شعار آزادی بیان را همیشه مطرح کرده‌اند، گفت: اینها همیشه این شعار را در بوق و کرنا می‌کنند و این یک نشانه برای عدم پایبندی‌شان است. باز هم در دو هفته گذشته ماجرای عین الاسد را داشتیم که فکر می‌کنم از جهات مختلف مواجهه رسانه‌ای آمریکایی‌ها با این موضوع یک تفاوت جدی با کارهای قبلی‌شان دارد که سعی می‌کردند خودشان را مرجع خبری نشان دهند و خیلی سریع به ماجراهای مختلف واکنش رسانه‌ای داشته باشند.

رحیمی در ادامه نیز عنوان داشت: آنها سعی می‌کنند حداقل در ظاهر به شعار جریان آزاد اطلاعات پای بند باشند. اما در ماجرای عین الاسد تناقض گویی‌هایی که رسانه‌هایشان داشتند را دیدیم. از طرفی اولین واکنش‌شان به این اتفاق‌ها سه چهار روز بعد رخ داد که با توجه به شناختی که از آمریکا داشتیم اقدامی کم سابقه بود و این نشان می‌دهد که شرایطشان برای پرداخت رسانه‌ای کاملا نامناسب بوده است.

معاون خبر خبرگزاری مهر در ادامه این اتفاق‌ها با اشاره به اینکه از جنبه دیگری هم می‌توان این اتفاق‌ها را دید، اظهار داشت: فضای کنونی جهان اقتضائات جدیدی پیدا کرده و ما با نوع جدیدی از حکمرانی مواجهیم و حکومت‌ها و دولت‌ها برای اینکه بتوانند حاکمیتشان را مثل قبل اعمال کنند باید به ابزار حکمرانی جدید مجهز و مسلط شوند.

وی در ادامه نیز افزود: اینکه از آنور دنیا بتوانند به راحتی برای یک سایت، رسانه و خبرگزاری ما محدودیت اعمال کنند، در واقع اخلال در حاکمیت ما ایجاد کردند و طبیعتا دولت‌هایی که استقلالشان برایشان موضوعیت دارد باید برای این فضاها هم تدبیر کنند. لذا دولتی که هم مدعی شعار تدبیر و امید است و هم مانورهای جدی روی اینکه ما برای فضای مجازی و سایبری ایده و برنامه داریم و همچنین برای اشتغال زایی سرمایه گذاری می‌کنیم را داشته است، حتما باید فرود جدی‌تر و موثرتری در حوزه حکمرانی جدید داشته باشد.

معاون خبر خبرگزاری مهر همچنین ادامه داد: شبکه ملی اطلاعات مطالبه مقام معظم رهبری بوده است. ما در دو سه سال اخیر به طور خاص در خیلی از بحران‌ها و اتفاق‌ها نشان دادیم که از عدم اعمال حاکمیت‌مان در فضای مجازی آسیب می‌بینیم. به نظرم اینجا باید دوباره هشدار جدی در درجه اول به وزارت ارتباطات و دیگر نهادهای دولتی و فرا دولتی مثل شورای عالی فضای مجازی داده شود که الان اعمال حاکمیت و تحقق استقلال کشور در فضای مجازی و فضای سایبر با تهدیدهای جدی مواجه می‌شود و تا چه زمانی می‌خواهند از خواب غفلت و جدی نگرفتن تحولات بیدار شوند و تدبیر کنند برای اینکه از این جنس اتفاق‌ها آسیب نبینیم؟

وی در پایان نیز گفت: دور از ذهن نیست که سراغ رسانه‌های بعدی و دسترسی‌های بعدی ما هم بروند و مثل موارد مشابه وقتی که آب از سرمان گذشت ما برویم به دنبال پیدا کردن راه حل.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول