اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  بیمه و بانک

یک حقوق‌دان:

CFT یک استعمار حقوقی است/سابقه همکاری FATF با سازمان ملل برای تحریم ایران

یک حقوق‌دان گفت: گروه ویژه اقدام مالی FATF پس از قطعنامه 1929 که علیه ایران صادر شد مورد تقدیر شورای امنیت سازمان ملل قرار گرفت چرا که این نهاد با سازمان ملل برای تحریم ایران همکاری کرده بود.

CFT یک استعمار حقوقی است/سابقه همکاری FATF با سازمان ملل برای تحریم ایران

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، مهدی بهرامیان امروز در نشست بررسی حقوقی و اقتصادی پیامدهای قبول الزامات FATF  با بیان اینکه استکبار در سال‌های اخیر روش سنتی استعمار را تغییر داده است، اظهارداشت: کشورهای غربی به جای بهره‌کشی از کشورهای دیگر از روش دیگری که همان تحمیل کنوانسیون‌های بین‌المللی است استفاده می‌کنند. 

وی افزود: آمریکا و برخی کشورهای دیگر به دنبال آن هستند که با استفاده از داده‌های اطلاعاتی و مالی کشور، آنها را مورد استثمار قرار دهند و برای تحقق این امر نیاز به الحاق همه کشورها به کنوانسیون‌های بین‌المللی است که خودشان طراحی کرده‌اند. 

به گفته این حقوق‌دان، جهانی‌سازی که در چند سال اخیر مدنظر بوده است، در سال‌های اخیر با این روش پیش برده می‌شود.

وی با اشاره به ایرادات شورای نگهبان به لایحه پالرمو و CFT گفت: مجلس این لایحه را با 5 شرط به تصویب رسانده است اما به این نکته توجه نشده است که تعاریف ما از تروریسم با تعریف غرب و این کنوانسیون از این واژه متفاوت است. از نظر آمریکا حماس، انصارالله یمن، و حزب الله لبنان جزء گروه‌های تروریستی محسوب می‌شوند. 

بهرامیان ادامه داد: در کنوانسیون CFT که با 143 رای در مجلس تصویب شد، در ماده 5 این کنوانسیون نوشته شده است که باید از دو طریق ممانعت از تامین مالی تروریسم و پیگرد و مجازات، مبارزه با تروریسم را کشورهای عضو دنبال کنند. یعنی هم شناسایی و هم مجازات شوند. در ادامه این ماده تاکید شده مبارزات مجاز، غیرمجاز، مشروع و غیرمشروع اعمال تروریستی محسوب شده و ممنوع است. 

وی تصریح کرد: یعنی اگر به کشوری تجاوز نظامی شود و مردم آن کشور برای مبارزه با متجاوزان عملیات انتحاری یا استشهادی انجام دهند، این اقدامات تروریستی محسوب می‌شود و کسی نمی‌تواند به آنها کمک کند. این استعمار نوین حقوقی است.

این حقوق‌دان با اشاره به حق شرط‌ها و شرط پذیرش آن توسط کنوانسیون‌ها، گفت: براساس کنوانسیون وین شروطی قابل پذیرش است که مغایر با اهداف معاهدات نباشد. هدف کنوانسیون CFT ارتقاء همکاری در مبارزه با جرایم سازمان‌ یافته فراملی است و در این راستا حق شرط‌هایی که مغایر با هدف اصلی باشد پذیرفته نیست. 

وی با بیان اینکه عده‌ای در داخل به دنبال تصویب سریع این کنوانسیون‌ها هستند، افزود: مجمع عمومی گروه ویژه اقدام مالی در بیانیه و طبق آیین‌نامه داخلی‌ خود هیچ فرصت زمانی خاصی برای کشور قائل نیست و معلوم نیست چه کسی تاکید دارد که حتما در 27 بهمن مجمع تشخیص مصلحت نظام در این باره تصمیم بگیرد. مجمع می‌تواند سر فرصت موضوع را به طور دقیق بررسی و سپس اعلام نظر کند.

بهرامیان با تاکید بر اینکه FATF یک معاهده سیاسی است و نه حقوقی، تصریح کرد: عربستان به عنوان عضو ناظر و رژیم صهیونیستی به عنوان عضو این کنوانسیون با این نهاد همکاری می‌کنند در حالی که همه دنیا می‌داند که عربستان داعش را تامین مالی می‌کرد و رژیم صهیونیستی یک رژیم تروریستی است و به طور علنی ترور شخصیت‌های مختلف را رسانه‌ای کرده است. حال چگونه می‌شود این اینها در شرایطی که عضو این نهاد هستند به جنایات خود ادامه دهند و FATF هم با آنها کاری نداشته باشد.

وی افزود: گروه ویژه اقدام مالی FATF پس از قطعنامه 1929 که علیه ایران صادر شد مورد تقدیر شورای امنیت سازمان ملل قرار گرفت چرا که این نهاد با سازمان ملل برای تحریم ایران همکاری کرده بود. امیدواریم مسئولان از برجام تجربه کسب کنند. یکی از مسئولان اروپایی در جایی گفت "ما بارها از تفاوت ترجمه و برداشت‌های دوگانه از تعاریف استفاده کردیم". چرا  این بار هم این اشتباه را تکرار کنیم؟

این حقوق‌دان اضافه کرد: در برجام عجله کردیم و شرایط به‌گونه‌ای بود که اگر دقت می‌کردیم، می‌توانستیم امتیازات زیادی از طرف مقابل بگیریم. به نظر می‌رسد فعلا در لیست سیاه قرار نخواهیم گرفت و چین و روسیه برای انجام مبادلات مالی همچنان با ما همکاری خواهند کرد. 

انتهای پیام/

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول