به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، علی باقرزاده، رئیس سازمان نهضت سوادآموزی در برنامه تلویزیونی پرسشگر با موضوع چالشهای آموزش و پرورش عشایر با اشاره به آمار اعلامی دانشآموزان عشایری و ریزش معنادار آمار دانشآموزان از دوره ابتدایی به متوسطه، اظهار کرد: وقتی مدرسهای را در سیستم بکفا تعریف میکنیم نوع آن مشخص است؛ آمار اعلامی « 139 هزار و 433 دانش آموز در دوره ابتدایی، 34 هزار و 913 دانش آموز در دوره متوسطه اول و 13 هزار و 149 دانش آموز در متوسطه دوم»، آمار دانشآموزانی است که در مدارس عشایری ثبتنام کردهاند و ممکن است تعدادی هم در مدارس عادی دولتی ثبتنام کرده باشند؛ البته قبول دارم که نرخ بازماندگی از تحصیل در عشایر بالاتر از دانشآموزان عادی است.
وی درباره سوادآموزی عشایر گفت: با بخشهای مختلفی همکاری داریم که مددکاران امداد، کشاورزان، زندانیان و... از این جملهاند و معمولاً دستگاههای مربوط به ما آمار میدهند؛ هیأت وزیران سال 95 مصوبهای داشت و ما موظف شدیم در طول برنامه ششم، 558 هزار نفر در گروه سنی 10 تا 49 سال را آموزش دهیم که اطلاعات اسمی این افراد از سوی سازمان عشایر در اختیار ما قرار نگرفته و آمار سوادآموزی عشایر با روستاییان ادغام شده است.
باقرزاده ادامه داد: سال قبل 190 تا 200 هزار نفر از روستاییان و عشایر و سال 95 حدود 215 هزارنفر از روستاییان و عشایر را تحت پوشش بردیم.
وی با بیان اینکه ما مسؤول تأمین محتوا، نیروی انسانی و منابع مالی لازم برای آموزش عشایر هستیم و این گروه در اولویت برنامههای سواد آموزی ما بوده است، گفت: آنچه اساسی است و میزان دستیابی به اهداغ را محقق میکند این است که سازمانهای مربوط از جمله سازمان عشایری اطلاعات اسمی بیسوادان را به ما بدهند. زیرا شناسایی امری پیچیده و زمانبر است.
باقرزاده تأکید کرد: اگر اسامی را داشته باشیم، به نوعی پیمانکار سازمان عشایر میشویم و بیسوادان را در محل زندگیشان آموزش میدهیم؛ در عشایر سوادآموزی فرد به فرد و گروهی در چادرها انجام میشود و رویکرد ما این است که از تحصیلکرده های خود عشایر استفاده کنیم و خودشان به خودشان آموزش دهند.
انتهای پیام/