دنیای علم در هفته‌ای که گذشت؛

از تولید بانداژهوشمند توسط محققان ایرانی تا ساخت قلب تپنده مصنوعی

دنیای علم در هفته‌ای که گذشت از تولید بانداژ هوشمند توسط محققان ایرانی و ساخت قلب تپنده مصنوعی خبر داد.

از تولید بانداژهوشمند توسط محققان ایرانی تا ساخت قلب تپنده مصنوعی

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، «جهان علم» جهانی بی‌پایان است و هر روز درهای جدیدی را به روی انسان‌ها می‌گشاید.

هفته گذشته نیز ما شاهد تحقیقات و کشفیات زیادی از سوی دانشمندان سراسر جهان بودیم که گزیده‌ای از این رویدادهای علمی را در زیر مشاهده می‌کنید.

نزدیک‌ترین فضاپیمای بشر به خورشید سفرش را به زودی آغاز می‌کند

سازمان فضایی آمریکا از تکمیل آخرین مراحل کاوشگر خورشیدی پارکر خبر داد.

کشف مار 99 میلیون ساله یخ‌زده

دانشمندان فسیل یک مار 99 میلیون ساله یخ‌زده را در داخل یک کهربا کشف کردند.

تشخیص عسل قلابی با فناوری پیشرفته

تشخیص دادن عسل قلابی و نامرغوب از عسل واقعی و تهیه شده از شهد گل های مختلف کار ساده ای نیست و برخی فروشندگان متخلف با مهارت عسل های بی کیفیت خود را به عنوان عسل باکیفیت به فروش می رسانند.

درمان پیری موش‌ها با حذف یک ژن

دانشمندان به تازگی موفق شدند با حذف یک ژن بیماری پیری را در موش‌ها درمان کنند.

کاهش 40 درصدی سرطان پوست با مصرف کرم ضد آفتاب

نتایج یک بررسی جدید حکایت از آن دارد، استفاده از کرم ضد آفتاب با کاهش ابتلا به سرطان پوست در جوانان همراه است.

تولید ربات های بسیار ریز با وزن کمتر از یک گرم

آژانس تحقیقاتی دولتی دارپا در آمریکا موفق به تولد ربات های بسیار ریزی شده که برای استفاده در محیط های خاص کاربرد دارند و وزنشان کمتر از یک گرم است.

افزایش مصرف «گوشت» محیط زیست را ویران خواهد کرد

نتایج یک بررسی جدید حکایت از آن دارد، افزایش مصرف جهانی گوشت در آینده نزدیک محیط زیست را ویران خواهد کرد.

رعد و برق دارای بویی متفاوت است

هنگامی که رعد و برق رخ می‌دهد انشعابات زنجیره‌ای و درخشان آن در آسمان نمایان و صدای بلند آن شنیده می‌شود که علاوه بر این دو؛ رعد و برق دارای بوی متفاوتی است.

خداحافظی با سیستم عامل اندروید تا سه سال دیگر قطعی است

گوگل بی سروصدا در تلاش برای بازنشسته کردن سیستم عامل اندروید است؛ سیستم عاملی که در حال حاضر بر روی بیش از سه چهارم گوشی های هوشمند جهان نصب شده است.

تولید باتری مایع برای ذخیره انرژی های تجدیدپذیر

محققان دانشگاه استنفورد موفق به تولید باتری جدیدی مرکب از فلزات مایع شده اند که از ظرفیت بالایی برای ذخیره انرژی به دست آمده از منابع انرژی تجدیدپذیر مانند باد و نیروی خورشید است.

کاهش افسردگی در پی گسترش فضای سبز شهری

نتایج بررسی‌های متعدد نشان داده است گسترش فضای سبز شهری در کاهش شمار ابتلا افراد به افسردگی تأثیر مستقیم دارد.

خمیردندان‌های سفیدکننده احتمال ابتلا به دیابت را افزایش می‌دهد

بررسی‌های متعدد محققان دانشگاه تگزاس نشان داده است، استفاده از خمیردندان باعث ابتلا به دیابت نوع دوم در افراد می‌شود.

آغاز مطالعه یکپارچه‌سازی ایستگاه زمینی

مرکز ملی فضایی معاونت علمی برای سال جاری آغاز مطالعه یکپارچه‌سازی ایستگاه زمینی برای ماهواره ها را در کشور آغاز می کند.

فیس بوک تا سال 2019 اینترنت ماهواره ای راه می اندازد

فیس بوک با گسترش فعالیت های خود در زمینه ارائه خدمات اینترنت قصد دارد تا سال 2019 اینترنت ماهواره ای به علاقمندان ارائه کند.

تولید تایر بازیافتی برای دوچرخه های برقی برای اولین بار

شرکت پیرلی برای اولین بار از طریق بازیافت تایرهای مستعمل خودروهای سواری تایرهای مناسبی تولید کرده که در دوچرخه های برقی قابل استفاده است.

بالن های گوگل اینترنت را به کنیا می برند

آلفابت شرکت مادرتخصصی گوگل قصد دارد با ارسال بالن های متعدد به هوا زمینه را برای دسترسی به اینترنت در نقاط دورافتاده و روستایی کشور کنیا فراهم آورد.ژ

کشف پروانه‌ای عجیب کاربران اینترنتی را به وحشت انداخت+ فیلم

یک مرد اندونزیایی تصویری از یک پروانه‌ای عجیب و وحشتناک را در فیس‌بوک منتشر کرد که کاربران را به وحشت انداخت.

افزایش خطر ابتلا به سرطان در زنان دیابتی

نتایج یک بررسی جدید که توسط محققان دانشگاه آکسفورد صورت گرفته، حکایت از آن دارد که زنان دیابتی بیش از دیگر زنان در معرض ابتلا به سرطان هستند.

این موجود می‌تواند تا پس از مرگ خورشید نیز زنده بماند

خرس آبی موجودی است که می‌تواند تا پس از مرگ خورشید نیز زنده بماند.

ارائه دقیق‌ترین فیلم از نقشه‌برداری مغز+ فیلم

یک تیم تحقیقاتی موفق به ارائه فیلمی دقیق از نقشه‌برداری مغز شدند.

داروی ضدپارکینسون به صورت آنزیمی تولید شد

بیماری پارکینسون با کمبود انتقال دهنده عصبی دوپامین ایجاد می‌شود محققان کشور طرحی پژوهشی در زمینه تولید آنزیمی داروی ضدپارکینسون با موفقیت انجام دادند.

اجرای طرح جاه طلبانه پاکسازی آب اقیانوس ها با لوله کشی

طرح جاه طلبانه جمع آوری زباله های اقیانوس ها از طریق یک لوله انتقال زباله و ضایعات بسیار طولانی بعد از گذشت 5 سال در مراحل پایانی خود به سر می برد.

افزایش خطر مرگ زودرس با شکستگی استخوان در پیری

نتایج یک بررسی جدید حکایت از آن دارد، شکستگی استخوان در دوران سالمندی خطرناک است و موجب افزایش ریسک مرگ در طول 10 سال بعد می‌شود.

تانک های هوشمند هم از راه رسیدند

وزارت دفاع رژیم صهیونیستی از تولید تانک های هوشمند مرکاوا به نام Merkava Mk 4 خبر داده که از هوش مصنوعی بالایی برای شناسایی اهداف دشمنو مقابله با آنها برخوردارند.

تولید 13 فناوری جدید در حوزه داروی کشور

دبیر ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی از تولید 13 فناوری جدید در حوزه دارویی کشور خبر داد.

تراکتور خودران هم از راه رسید

این روزها خودروهای شخصی، کامیون ها، اتوبوس ها و انواع وسایل نقلیه خودران و هوشمند شده اند و حال یک شرکت ژاپنی به نام یانمار از تولید تراکتور خودران و هوشمند خبر داده است.

پیشگیری از سرطان تخمدان با مصرف آسپرین

محققان در تازه‌ترین بررسی‌های خود دریافتند، مصرف روزانه آسپرین با دوز پایین منجر به کاهش احتمال ابتلا به سرطان تخمدان می‌شود.

بهره‌گیری از نانوفناوری برای تخریب 4 نوع آلاینده آبی

محققان ایرانی با بهره‌گیری از نانوفناوری یک روش آزمایشگاهی برای تخریب آلاینده‌های آبی ارائه دادند.

«IQ» پایین نوزادان در پی مصرف الکل در بارداری

نتایج یک بررسی جدید که توسط محققان آلمانی صورت گرفته، نشان داده است، مصرف الکل در دوران باداری منجر به پایین آمدن سطح «IQ» می‌شود.

ساخت قلب تپنده مصنوعی

محققان هاروارد موفق به ساخت قلب تپنده مصنوعی با استفاده از سلول‌های بنیادی شدند.

استفاده از دورریز چوب و پوسته بدن خرچنگ برای تولید روکش مواد غذایی

سلولز و کیتین دو پلیمر زیستی مهم در دنیا هستند که در برخی گیاهان و همین طور پوسته سخت برخی حیوانات مانند خرچنگ وجود دارند.

کاهش 40 درصدی خطر ابتلا به مرگ زودرس با مصرف ماهی

محققان دانشگاه ژجیانگ در تازه‌ترین بررسی‌های خود دریافتند، مصرف ماهی خطر مرگ زودرس را در زنان و مردان کاهش می‌دهد.

چگونگی گریه فضانوردان در فضا+فیلم

فضانورد کانادایی در مجموعه فیلم‌های ویدئویی ارسالی از فضا نشان می‌دهد ساده‌ترین کارهایی که انسان در زمین انجام می‌دهد، در شرایط بی‌وزنی فضا بسیار سخت‌ و در برخی موارد غیر قابل انجام است.

سرنوشت مریخ نورد «اپورچونیتی» کماکان در هاله ای از ابهام

با تداوم توفان گسترده و شدید در سطح کره مریخ که باعث شده گرد و غباری شدید سرتاسر آن را فرا گیرد، کسب اطلاع از سرنوشت مریخ نورد اوپورچینتی اکنون ناممکن شده است.

پرواز در آسمان با موتور جت مرد آهنین

یک شرکت تجاری انگلیسی از طراحی موتور جت خاصی خبر داده که مانند کوله پشتی بر پشت افراد سوار می شود و از این طریق می توان در هوا پرواز کرد.

تولید بانداژ هوشمند توسط محققان ایرانی

محققان ایرانی در دانشگاه ماساچوست موفق شدند بانداژ هوشمندی را تولید کنند که زخم را در بدن مدیریت می‌کند و با مدیریت زمان بهبودی را سرعت می‌بخشد.

دربازکن‌های هوشمند موبایلی طراحی و تولید شد

پژوهشگران دانشگاه سمنان موفق شدند در بازکن‌های هوشمند صوتی و تصویری موبایلی را طراحی و تولید کنند.

کاهش مصرف کاغذ با استفاده از نرم‌افزار بومی سیستم جامع خدمات مشترکین برق

جوانان و نخبگان کشور توانستند نرم افزاری طراحی کنند که به کمک آن یک سیستم یکپارچه برای مشترکین برق ایجاد شود و تمامی مشترکین را تحت پوشش قرار دهد.

برخی سنگ‌های جمع‌آوری شده «آپولو» از ماه تاکنون دست‌نخورده است

در ماموریت آپولو سنگ‌هایی از ماه جمع‌آوری شد و به زمین رسید اما برخی از این سنگ‌ها تاکنون دست‌نخورده‌ باقی ماندند.

گام رو به جلو تولید نطفه مصنوعی در آزمایشگاه

یک گروه بین المللی از دانشمندان در زمینه تولید نطفه مصنوعی و آزمایشگاهی گام دیگری رو به جلو برداشتند و توانستند با استفاده از سلول های بنیادی بدن موش ساختاری بسازند که می تواند به شکل نطفه درآید.

گرمایش زمین آمار خودکشی را افزایش می دهد

گرم شدن بی سابقه کره زمین می تواند منجر به افزایش آمار مرگ و میر ناشی از خودکشی شود و هزاران نفر را در سراسر جهان به این کار ترغیب کند.

سونی دوربینی با دقت 48 مگاپیکسل ساخت

شرکت سونی یکی از بزرگترین تولیدکنندگان دوربین های گوشی های هوشمند در جهان از تولید دوربینی با دقت 48 مگاپیکسل با دقت خیره کننده خبر داده است.

ارائه روشی نوین برای حذف گاز دی‌اکسید گوگرد از دودکش‌ها در صنایع بزرگ

پژوهشگران دانشگاه‌های صنعتی امیرکبیر و تربیّت مدرس موفق به ارائه روشی کارآمد جهت حذف گاز خطرناک دی‌اکسید گوگرد از دودکش‌ها در صنایع بزرگ شدند.

خودروی پرنده بدون بال سیتی هاوک با سرعت 270 کیلومتر از راه رسید

تولید خودروی پرنده سیتی هاوک سرانجام عملیاتی شد و نمونه هایی از این محصول با موتور هیبریدی که می تواند با سرعت حداکثر 270 کیلومتر در ساعت حرکت کند، در دسترس علاقمندان قرار گرفت.

احتمال وجود حیات در کره ماه در گذشته های دور قوت گرفت

تردیدی وجود ندارد که امروزه امکان حیات در کره ماه وجود ندارد، اما دانشمندان می گویند میلیاردها سال قبل زندگی در تنها قمر کره زمین احتمالا ممکن بوده است.

مصرف توت فرنگی و کاهش ابتلا به بیماری‌های قلبی

محققان استرالیایی در تازه‌ترین پژوهش‌های خود دریافتند، مصرف روزانه توت فرنگی به میزان قابل توجهی شانس ابتلا به بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهد.

اگر شکر می‌خورید در معرض آلزایمر هستید

نتایج پژوهش‌های متعددی که توسط محققان آمریکایی صورت گرفته نشان می‌دهد، مصرف شکر خط ابتلا به آلزایمر را به میزان قابل توجهی افزایش می‌دهد.

فیل‌ها از زنبورها می‌ترسند

محققان اعلام کردند که فیل‌ها نسبت به نیش زنبورها حساس هستند و از آنها می‌ترسند.