اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاست خارجی  /  سایر حوزه ها

عراقچی در نشست هفتگی با خبرنگاران/۲

اولین سخنگو و اولین سفیر زن منصوب خواهند شد

سخنگوی دستگاه دیپلماسی گفت: برای اولین بار پس از پیروزی انقلاب اسلامی اولین سخنگو در وزارت امور خارجه و اولین سفیر زن منصوب و مشغول به کار خواهند شد.

اولین سخنگو و اولین سفیر زن منصوب خواهند شد

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی خبرگزاری فارس، سیدعباس عراقچی سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان امروز (سه‌شنبه) در ادامه نشست هفتگی با خبرنگاران، در پاسخ به سؤالی مبنی بر انتصاب سخنگوی خانم برای وزارت امور خارجه با بیان اینکه ما در وزارت امور خارجه همکاران خانم در سطوح بالای مدیریتی و کارشناسی داریم، اظهار داشت:‌حتما حضور خانم‌ها در عرصه سیاست خارجی می‌تواند تاثیرگذار و موفق باشد.

عراقچی با بیان اینکه در سطوح مدیریتی، مدیرکل حقوق بشر و همچنین دیپلماسی عمومی به عهده دو خانم است، خاطرنشان کرد: در سطوح کارشناسی و در نمایندگی‌های خارج از کشور و ادارات وزارت امور خارجه از حضور خانم‌ها بهره‌مند هستیم. آقای ظریف علاقمند بود که در دو سمت برای اولین بار از خانم‌ها استفاده کند. یکی سخنگویی و دیگری سفارت و اولین سخنگوی زن و همچنین اولین سفیر زن به زودی منصوب و مشغول به کار خواهند شد و این توفیقی برای سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران است.

وی اضافه کرد که معاونان و سخنگو ظرف یک هفته آینده معرفی خواهند شد.

یکی از خبرنگاران نیز با اشاره به عملکرد خوب عراقچی در طی این مدت پرسید که ما کماکان خواستار حضور شما به عنوان سخنگوی وزارت خارجه هستیم و چه دلیلی وجود دارد که سخنگوی جدید انتخاب شود که عراقچی ضمن تشکر از آن خبرنگار گفت: تصمیم‌گیری در این زمینه با شخص وزیر است و استدلال ایشان این است که دولت و وزیر جدید، حتما باید صدای جدیدی داشته باشد.

عراقچی ادامه داد: از اول قرار نبود که بنده سخنگو باشم و در دوران موقت کوتاهی به دلیل تصمیم آقای مهمان‌پرست، قرار شد موقتا این وظیفه را انجام دهم. ماموریت اصلی بنده کار سیاسی در وزارت امور خارجه است و در حال حاضر انجام وظیفه می‌کنم و از همه خبرنگاران که در صحبت‌های خصوصی و غیرخصوصی به بنده لطف داشتند قدردانی می‌کنم.

وی درباره سفر جفری فلتمن معاون سیاسی دبیرکل سازمان ملل به تهران و همزمانی این سفر با سفر پادشاه عمان و مطالب مطرح شده در این خصوص، تصریح کرد: ما چیزی به عنوان سفر معاون سابق وزیر خارجه آمریکا به ایران نداشته و نداریم. آقای فلتمن معاون سیاسی بان‌کی‌مون است و تحت این عنوان به ایران سفر کرد و هیچ ارتباطی بین ماموریت ایشان در سفر به ایران با سوابق دیپلماتیکش قائل نیستیم.

عراقچی همزمانی سفر سلطان قابوس و فلتمن به تهران را کاملا تصادفی خواند و افزود: این سفرها با اهداف جداگانه‌ای تعریف شده بود. سفر آقای فلتمن برای رایزنی در خصوص مسائل منطقه و به ویژه سوریه قرار بود که قبل از این انجام شود و یکی دو بار به تاخیر افتاد. ایشان دیروز در تهران حضور داشت و با وزیر امور خارجه و دو تن از معاونان وزارت خارجه ملاقات و در خصوص مسائل مهم منطقه با محوریت سوریه رایزنی‌های مختلفی صورت گرفت.

وی ادامه داد: فلتمن دیدگاه‌های مختلف خود را مطرح و دیدگاه‌های جمهوری اسلامی نیز به خصوص شرایط چند روز اخیر و احتمال حملات نظامی به ایشان منتقل شد و با صراحت به وی گفته شد که هر گونه استفاده از ابزار نظامی، تبعات سنگینی برای سوریه و منطقه خواهد داشت.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه سفر سلطان عمان اهداف خود را داشت، ‌افزود: ایشان برای شرکت در مراسم تحلیف حسن روحانی ابراز علاقه کرده بود که به دلیل همزمانی با عید فطر و اهمیت برگزاری این عید در کشورهای اسلامی و منطقه خلیج فارس، سفر مذکور با تاخیر انجام شد و سلطان عمان به عنوان اولین مهمان خارجی روز یکشنبه به تهران سفر کرد.

عراقچی روابط دو کشور ایران و عمان را نزدیک و برادرانه خواند و افزود: این سفر علاوه بر اینکه در راستای تبریک به رئیس‌جمهور صورت گرفت، نشانگر عمق روابط دوستانه و برادرانه دو کشور است و همکاری‌های مختلف در حوزه‌های اقتصادی، انرژی و ... مورد بررسی قرار گرفت.

وی با بیان اینکه دو کشور همواره روابط دوستانه و عمیقی داشته‌اند، به همکاری‌های دو کشور در بحث ترانزیت، انرژی، صدور گاز و .. اشاره کرد و افزود:‌ وزرای خارجه، انرژی، اقتصاد و فرهنگ عمان نیز سلطان این کشور را در این سفر همراهی می‌کردند و با همتایان خود دیدار و گفت‌وگو کردند.

عراقچی این سفر را سفری موفق در راستای گسترش همکاری‌های دوجانبه تهران و مسقط برشمرد.

وی در پاسخ به سؤال خبرنگاری که پرسید اگر حمله نظامی به سوریه صورت گیرد، جمهوری اسلامی به عنوان متحد استراتژیک دمشق چه واکنشی را نشان خواهد داد؟ با بیان اینکه منطقه خاورمیانه در حال حاضر در شرایط حساسی قرار دارد و نیازمند آرامش، مدارا و خویشتنداری است، افزود: امیدواریم اقداماتی صورت نگیرد که دامنه بحران را از کنترل خارج کرده و تبعات سنگینی برای منطقه و جامعه بین‌المللی به دنبال داشته باشد.

وی اضافه کرد: ما به عنوان جمهوری اسلامی ایران تمام تلاش خود را انجام می‌دهیم و با طرف‌های مختلف در حال رایزنی و مشورت هستیم و امیدواریم همه به راهکار سیاسی برگردند و از طریق گفت‌وگوهای ملی که در قالب جریان ژنو 2 شکل می‌گیرد، بتوان راه حلی مسالمت‌آمیز و سیاسی برای سوریه پیدا کرد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره نشست ژنو 2 با بیان اینکه تلاش‌ها برای برگزاری این نشست شدت گرفته و دیدارهایی بین مقامات آمریکا، روسیه و سازمان ملل انجام شده و در حال انجام است، گفت: ابراز امیدواری شده که این اجلاس زودتر برگزار شود چرا که در شرایط فعلی نیاز بیشتری به آن احساس می‌شود و باید به آن سمت رفت.

عراقچی با بیان اینکه فلتمن به عنوان معاون سیاسی دبیرکل سازمان ملل و با توجه به اینکه این سازمان بانی برگزاری نشست مزبور است به دنبال برگزاری این نشست است، خاطرنشان کرد: بان‌کی‌مون و اخضر ابراهیمی نیز خواستار شرکت ایران در این نشست می‌باشند.

وی در پاسخ به سؤالی درباره اظهارات وزیر خارجه روسیه که نسبت به بروز جنگ در روسیه اولتیماتوم داده، گفت: اجازه دهید فعلا در رابطه با جنگ صحبت نکنیم.

وی در توضیح بیشتر افزود: اوضاع منطقه حساس‌تر از آن است که این مباحث کمکی به حل مشکلات کند. منطقه در شرایط بسیار پیچیده و تنش‌زایی است و همه باید سیاست‌ها و مواضع خود را کنترل کنند که بیش از این اوضاع پیچیده‌تر و سخت‌تر نشود و زمینه برای راهکار سیاسی از دست نرود.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه راهکار نظامی در سوریه عواقب سنگینی برای منطقه خواهد داشت و محدود به سوریه نخواهد بود، خاطرنشان کرد: امیدواریم این صحبت‌ها متوقف و همه به راهکارهای سیاسی بازگردند.

وی در پاسخ به سؤالی درباره نامه اخیر دیوید کامرون نخست‌وزیر انگلیس به روحانی و ابراز تمایل برای گسترش روابط خاطرنشان کرد: بازگشایی روابط نیازمند زمان و مذاکرات کارشناسی است و باید مشخص شود که رویکردها و رفتارها تغییر یافته است.

وی در عین حال یادآور شد: اگر این شرایط محقق شود و دو کشور به بازگشایی روابط برسند، بر اساس نظر مجلس شورای اسلامی این روابط در سطح کاردار خواهد بود.

یکی از خبرنگاران واکنش سخنگوی وزارت خارجه را درباره مطالب مطرح شده توسط یکی از اعضای تیم مذاکره کننده هسته‌ای در دوران روحانی مبنی بر اینکه باید از حقوق هسته‌ای صرف‌نظر کنیم، جویا شد که وی پاسخ داد: سخنگو موظف نیست که به هر کسی که در ایران اظهارنظر می‌کند جواب دهد. مواضع رسمی جمهوری اسلامی توسط آقای روحانی و ظریف به صراحت بیان شده و هیچ کس قرار نیست کوچکترین عقب‌نشینی از حقوق مردم ایران چه در موضوع هسته‌ای و چه در سایر موضوعات داشته باشد.

وی با بیان اینکه ورود به مذاکرات با رویکردها، شیوه‌ها و ادبیات جدید باید به نتیجه قابل قبولی برای مردم ایران و بازی برد-برد منجر شود، خاطرنشان کرد: اینکه صاحب‌نظری و فردی در گوشه‌ای اظهارنظری کند، اظهارنظرات شخصی است و ارزش پاسخگویی ندارد.

ادامه دارد...

انتهای پیام/خ

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول