اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

نشست خبری رئیس دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه در قم ـ 1:

فعال‌سازی بخش کنسولی دفتر نمایندگی وزارت خارجه در قم

خبرگزاری فارس: رئیس دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه در قم از فعال کردن بخش کنسولی این دفتر خبر داد و گفت: خدمات کنسولی به مراجعه‌کنندگان بسیار متنوع است.

فعال‌سازی بخش کنسولی دفتر نمایندگی وزارت خارجه در قم
به گزارش خبرگزاری فارس از قم، حمید مکارم در نشست خبری که پیش از ظهر امروز در محل دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه در قم برگزار شد با اشاره به گذشت دو سال از تاسیس این دفتر در قم اظهار کرد: این نشست خبری برای بیان فعالیت‌های صورت گرفته در طول این مدت و تشریح برنامه‌ها و اهداف آن برگزار شده است.
وی افزود: تبیین فعالیت‌هایی که این دفتر توان انجام آنها را دارد موجب می‌شود که بسیاری از شهروندان برای انجام امور خود راهی مرکز نشوند.
رئیس دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه در قم با بیان اینکه بیشتر نمایندگی‌های وزارت خارجه در مناطق مرزی مستقر هستند، گفت: نمایندگی این وزارتخانه در قم به دلیل درخواست استانداری، حوزه علمیه و جامعة المصطفی در قم راه‌اندازی شد هرچند این وزارتخانه ردیف بودجه خاصی برای اینگونه امور نداشته و تنها به تامین پرسنل اقدام می‌کند بنابراین سایر هزینه‌ها مانند تهیه فضای مناسب بر عهده دستگاه‌های ذی‌ربط استانی است.
وی تاسیس دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه در قم را جزو مصوبات سفر هیئت دولت به قم در سه سال قبل دانست و اظهار کرد: فلسفه وجود این نمایندگی در قم، تمرکززدایی و تسهیل امور کنسولی شهروندان و اتباع کشورهای خارجی است که همه 20 نمایندگی این وزارت خانه در سراسر کشور موظف به انجام آن هستند.
مکارم با اشاره به ویژگی‌های متمایز قم نسبت به سایر استان‌ها گفت: مقام معظم رهبری قم را شهری بین‌المللی معرفی کردند و این تعبیر دلایل خاصی از جمله حضور اتباع و زوار خارجی در قم، تولیدات فرهنگی غنی قابل ارائه به سایر نقاط جهان، سفر هیئت‌های خارجی به قم و بالعکس و نیز وجود پیام‌های بسیاری از قم که در سطح جهان منعکس می‌شوند دارد.
رئیس دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه در قم تصریح کرد: این عوامل سبب شد که بسیاری از علما به ضرورت وجود چنین دفتری در قم در طول 30 سال گذشته اشاره کنند تا این امر موجب تسهیل مراودات بین‌المللی قم باشد.
وی در ادامه به عملکرد دو ساله این دفتر در قم اشاره کرد و افزود: نخستین اقدام ما در بدو امر، ملاقات با تمام مدیران عالی استان و مراجع تقلید و نیز مسئولان حوزه علمیه بود تا ظرفیت‌های بین‌المللی استان شناسایی شوند.
مکارم از فعال‌سازی بخش کنسولی دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه در قم خبر داد و عنوان کرد: این بخش شامل چند قسمت است که جزو پرمراجعه‌ترین بخش‌های دفتر به شمار می‌رود و شامل امور مربوط به تائید اسناد تحصیلی و تجاری، وکالت نامه‌ها، گواهی‌های سجلی و ارسال مدارک ترجمه شده پس از تائید به سفارت‌های جمهوری اسلامی در خارج کشور یا مراکز خارجی ذی‌ربط است.
وی با بیان اینکه تائید این اسناد ظرف چند ساعت در قم صورت می‌گیرد، خاطرنشان کرد: نکته حائز اهمیت در این زمینه دقتی است که دارالترجمه‌های سطح استان باید نسبت به ترجمه موارد گوناگون داشته باشند زیرا هر سندی قابل ترجمه و ارائه به دیگر کشورها نیست و نباید چیزی که موجب وهن ایران خواهد شد به تائید برسد و در این میان منافع ملی ارجحیت دارد.
رئیس دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه در قم از حل برخی مشکلات مسافران ایرانی یا ایرانیان مقیم خارج از کشور با همکاری این دفتر خبر داد و گفت: مشکلاتی مانند بازداشت و زندانی شدن اتباع ایرانی، سرقت مدارک، فوت و مسائلی از این قبیل بخش دیگر فعالیت‌های ما را تشکیل می‌دهد و شهروندان می‌توانند در این خصوص به دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه در قم مراجعه کنند و چنانچه موضوعی بسیار فوری باشد حتی در ایام تعطیل نیز به آن رسیدگی می‌شود.
وی عنوان کرد: کسانی که خواهان کسب اطلاعاتی از بستگان خود در خارج از کشور هستند می‌توانند به این دفتر مراجعه کنند ضمن اینکه مواردی از قبیل نامه‌نگاری با سفارت خانه‌های ایران در خارج از کشور صورت می‌گیرد، به این منظور فرم‌های کسب خبر وجود دارد که از سفارت‌خانه‌هایمان استعلام می‌کنیم.
مکارم خدمات کنسولی را بسیار متنوع دانست و گفت: از دیگر فعالیت‌هایی که در این دفتر صورت می‌گیرد ارائه مشاوره‌های حضوری و تلفنی به افرادی است که سؤالاتی در خصوص موارد مختلف و مربوط به کشورهای خارجی دارند.
وی افزود: هیئت‌های بسیاری از کشورهای خارجی خواهان حضور در قم و ملاقات با شخصیت‌های گوناگون به ویژه مراجع و علما هستند و همینطور هیئت‌هایی نیز از موسسات شهر قم قصد شرکت در جلساتی در خارج از کشور را دارند که این دفتر آمادگی دارد هماهنگی‌های لازم در این زمینه را انجام دهد.
رئیس دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه در قم از علاقه سفرای کشورهای خارجی برای حضور در قم و ملاقات با مراجع خبر داد و ابراز کرد: یکی از اقدامات دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه در قم برنامه دیدار بیش از 30 سفیر حاضر در تهران برای سفر به قم بود.
رئیس دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه در قم دلیل توجه هیئت‌ها و سفرای خارجی به قم را علاقه آنها به شناخت شیعه و ام‌القرای تشیع دانست و گفت: بعد از تحولات صورت گرفته در جنوب لبنان و روی کار آمدن نخستین دولت شیعی عرب پس از هزار سال در عراق و نیز بیداری اسلامی، شیعه به عنوان بازیگری مهم در عرصه بین‌المللی شناخته می‌شود به همین دلیل آنها خواستار شناخت بیشتر شیعه و فرهنگ آن هستند.
انتهای پیام/ج10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول